30 Mart 2014 Pazar

Lamy CP 1

Herkese Merhabalar,




                  Bu yazımda size ilk dolmakalemim olarak gördüğüm "Lamy Cp 1"i kalemim yettiğince anlatmaya karar verdim. Gördüğüm, diyorum çünkü ilk olarak satın aldığım dolmakalem bir Lamy Joydu. Lisans eğitimime başlamadan önce hazırlık olması amacıyla staj yaptığım ofiste ilk olarak bir Lamy joy kullanma fırsatım olmuştu, daha sonra lisans eğitimine başladığımda ilk projemi aldığım hocam Prof. Dr. Sercan Özgencil Yıldırım'ın elinde Lamy'in violet rengi mürekkebiyle kullandığı Lamy Joy'u görmem ile ilk olarak bir tane Lamy Joy satın aldım (ne kadar çok Lamy dedim! ) ama aldıktan sonra uzun bir süre kalemi kullanmadım ve ikinci olarak Lamy Cp 1 modelini aldım ve kullanmaya başladım, onun için hep cp1i ilk dolmakalemim olarak gördüm. Lamy Joy u başka bir posta bırakıyor ve Cp 1i anlatmaya devam ediyorum.





Lamy markası 1930 yılında C. Josef LAMY tarafından kurulmuş bir marka. İlk başta Parker marka kalemleri satan (ithalat/ihracat) Josef LAMY daha sonraları Heidelberg'te  "Orthos" markasıyla kendi kalemlerini üretmeye başlıyor ( Bu dönemde Artus ismiyle de kalemler üretiyorlar). İkinci dünya savaşının sonrasında firmanın adı değişip Lamy oluyor.




Tasarımı Gerd Alfred MÜLLERe ait olan kalemde Bauhaus ekolünün prensiplerini yansıtmakta, bir dönem Bauhaus'ta hocalık yapmış olan Mies Van Der ROHE'un "less is more" yani az çoktur sözünden yola çıkmış olsa gerek kalem çok sade bir tasarıma sahip, Lamy'nin amiral gemisi (yada bayrak gemisi) olan Lamy 2000le beraber gelen bu tasarım Cp 1i  bana Lamy 2000 in kilo vermiş hali gibi hissettiriyor.




Şık bir kutuyla beraber gelen Cp-1 beraberinde, bir adet t10 mavi kartuş, z26 dönüştürücü, kullanım kılavuzu ve garanti belgesini de geliyor. Kutu sade bir tasarıma sahip, kapakları birbirinin üstüne binerek kapanan sistemin kilidini ise kutunun üstündeki Lamy yazısı sağlıyor. Açıkcası kutu basit malzemeler kullanılmasına rağmen şık ve farklı bir kutu ama daha şık Lamy kutuları da görmüştüm. Ayrıca Cp 1 fiyatlarındaki bir kalem için daha farklı bir kutu olabilirdi. Çünkü Lamy bazı konulardaki tekrarlarını kutu içinde sürdürmüş, bildiğim kadarıyla birçok model aynı kutuyla geliyor, Lamy 2000 de bunlardan bir tanesi !!!





Kalemin ince tasarımının aksine çok güçlü bir hissi var. Kalemi elinize aldığınızda kalemin ağırlığı ve malzemesi bunu size hissettiriyor. Kalem mat siyah bir renge sahip, klips ise gümüş rengi ve tıraşlanmış bir dokuya sahip. Silindirik bir şekle sahip kalemin, klipsi renkte olduğu gibi form olarak da gövdeden farklı olarak köşeli ve keskin hatlara sahip. Kalemin arka tarafında kapağın oturması içi plastik bir kısım bulunmakta. Bildiğim kadarıyla bu kısım vidalı ama açmayı hiç denemedim. Siyah ve sade oluşu kaleme farklı ve gizemli bir hava sağlıyor. Kalemin üstünde herhangi bir yazı olmayışı da bu gizemli havayı destekliyor. Gösterişsiz ama iddialı. Kalemin markası klipsin yan tarafında mümkün olduğunca küçük bir biçimde yazılmış elinize alıp inceleyinceye kadar bu yazıyı görmeniz pek mümkün değil. Ayrıca klipsin altında kalemin üretildiği yer olan Almanya'nın da adı mevcut.



Klips konusuna değinecek olursak Cp 1'in iyi bir klipsi var, gömlek cebinize gayet iyi tutunuyor. Yine burada Alman mühendisliğine yakışır bir şekilde tasarlanmış kalemi cebinize yerleştirirken işimizi kolaylaştıracak şekilde kalemin klipsi yaylı mekanizması sayesinde mandal gibi açılarak cebimizi yakalıyor. Bu özelliği dışardan fark etmek pek mümkün değil zira bizzat kendimde Lamy 2000 de olan bu özelliği gördükten sonra Cp 1inde bu sisteme sahip olduğunu anlamıştım.



Kapak hoş bir "çıt" sesiyle yerine oturuyor, kapağın iç kısmında bölüme kalemin tutma bölümünün ön kısmındaki çentiklerin oturması sırasında bu sese sahip oluyoruz. Kapak gayet güvenli bir şekilde yerine oturuyor e sızmalara karşı sizi korumaya başlıyor. Yalnız kapağın iç durumunu klipsin kapağa birleştiği noktalardan güzel bir şekilde görebiliyor ve üzülebiliyorsunuz.




Kapağı çıkarttığımızda tutma kısmı ve uç karşımıza çıkıyor, tutma kısmı plastik ve üzerinde tutmayı kolaylaştırması için olduğunu düşündüğüm tırtıklar var ki bu kişiden kişiye değişecek bir durum zira ben dolmakalemlerimi daha geriden gövde kısmından tutarak kullanıyorum. 




Uç kısmına gelirsek, aslında bu kısımda tam olarak bir yorum yapmak istemiyorum, çünkü uç konusu benim Lamylerde en mustarip olduğum konulardan bir tanesi... Kalem parlatılmış çelik bir uca sahip,  klasik bir uç düzenine sahip olan kalem birçok Lamyde gördüğümüz aynı ucu kullanıyor, zira Lamy Joydan tutunda, Studio, Safari ye kadar birçok Lamy kaleminde bu uç var. Birde karakteristik bir şekilde devam eden sıkıntılar. Bazen hangi modeli elime alırsam alıyım hep aynı kalemi kullanıyormuşum hissi yaratıyor bu durum.  




Cp 1i ilk aldığımda "ef veya f " uç bulamadığımdan ( daha doğrusu neredeyse M uçtan başka model almayan satıcılar yüzünden ) mecburen M uçlu olarak kalemi almıştım. Eğer benim gibi kuru uçları seven ve küçük bir yazıya sahip biriyseniz bu tarz bir uçtan uzak durun derim, Lamy de M uç almayın diye genelleme yapmak istemiyorum bunun sebebine yazının ilerleyen kısımlarında değineceğim,  bir süre katlanmaya ucun karakterine göre yazımı büyütmeye çalışsam da olmadı, çünkü bu esnada kalemin ucundaki atlama diğer bir tabirle " skipping " olayı ile bunalımdan bunalıma sürükleniyordum. Ayrıca mürekkep yarığında da bir sorun vardı. Daha fazla dayanamayıp birazda tecrübesizlikle güzel bir fiyata (?) (sağ olsun kırtasiyeci abilerimiz bizi çok severler)  bir adet f uç aldım ki bu uçta atlama sorunu yoktu ama yine de istediğim kadar ince yazmıyordu, uç çok önemli bir konu çünkü istediğim gibi yazamadığım ve iyi bir fiyata alınmış kaleme  insanın eli gitmiyor, masum kalem kutu içerisinde sahibinden ayrı ceza çekiyor, Cp 1'imde uzun bir süre bu cezayı çekti.  Daha sonra Lamy Safari aldığım bir dönemde önceden kalan M ucumu  ef uç ile değiştirdim. En sonunda aradığım çizgi kalınlığına ulaşmıştım, Cp 1 cezası bitmiş ve ben kalemin acısı sayfalarca çıkarmıştım. Şimdi yazının başında da bahsettiğim şu M uç ile ilgili genelleme meselesine dönersek f uçlu olarak aldığım Safari'ninde ucunu  ef ile değiştireceğini söyleyen kırtasiyeye güvenip beklemeye başladım, işin sonunda tabii ki o söz tutulmadı, bende Safariyi açıp kullanmaya başladım ama bu f uç daha önceden bana sıkıntı yaşatan Cp 1'in f ucuna hiçte benzemiyordu ve gayet güzel yazıyordu. Aynı firmanın ürettiği ve aynı kalınlıkta olan uçlar birbirlerinden farklı yazıyorlardı. Bunun için bu işin biraz şansa kaldığını düşünüyorum. 




Uç konusuna geri dönecek olursak genel olarak kalemin ucu iyi bir yazıma sahip, gayet güzel bir şekilde kağıdın üzerinde kayıyor. Benim kalemde çok önem verdiğim ucun damak ile olan uyumu kalemi tuttuğunuzdaki görüntüsünü gayet hoş. Kalemin görüntüsü konusunu başka bir posta saklıyorum. Aslında genel olarak Lamy'nin uçlarını seviyorum. Sevdiğim yönlerden bir tanesi ise uçların çok kolay bir şekilde değiştirilebilmesi uçlar sürgülü bir sistemle yerlerine oturuyorlar yani uçları çekip çıkartabiliyor çok kısa sürede uç değişikliği yapabiliyorsunuz. 



Kalem düz bir damağa sahip, damağın alt kısmında bir hava deliği daha var. Ayrıca damak altında yüzey arttırmak için kullanılan kanallardan bulunmamakta. 





 Kalemin gövdesi yanılmıyorsam barrel diye tabir edilen kısmı vidalı bir şekilde tasarlanmış, burayı açarak kaleme kartuş takabiliyorsunuz. Burada herhangi bir mürekkep penceresi yer almıyor. 




Kalemin teknik özeliklerine gelecek olursak, Cp 1 17 gram ağırlığında , 0.9 cmlik bir çapa sahip. 



Kalemin kapakla beraber uzunluğu 13.4-5 cm, kapak arkaya takıldığında 16 cm ki eğer sizde benim gibi dolmakalemini kapaksız kullananlardansanız kapaksız olarak kalemin uzunluğu yaklaşık olarak 12 cm.

Lamy'nin siyah mürekkebiyle yaptığım uç karşılaştırmalarını size bırakıyorum, siz ne düşünüyorsunuz ?




Yazılarda, Rhodia'nın 80 gramlık 14.8x21 lik defterini kullandım.




 Cp 1 en çok kullandığım kalemim düzenlediğimiz bir workshop sırasında kaybolması sonucu kısa bir ayrılık yaşasak da kalem sahibi bırakmadı ve bana geri döndü. Sonuç olarak Lamy Cp 1 tasarımıyla gerçekten şık bir görünüşe sahip, gündelik kullanıma uygun ve güzel bir yazıma sahip. Dolayısıyla kalem severlerin mutlaka koleksiyonlarında olması gereken bir model.

Tekrar görüşmek üzere hoşça kalın.


                                                                                                                                                 MA



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder